Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017r w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym dyrektor PSP nr 2 w Gogolinie informuje o celach, przebiegu nauczania oraz warunkach i sposobie klasyfikowania uczniów, a także o uprawnieniach i obowiązkach uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty:
1. Cele nauczania języka mniejszości narodowej na I etapie kształcenia
Ogólne cele rozwoju ucznia, osiągane na zakończenie edukacji wczesnoszkolnej, są źródłem celów szczegółowych, opisanych w formie efektów. Uczeń ma je osiągać, realizując zadania, wymagające wielokierunkowej aktywności.
-
Świadomość własnego dziedzictwa narodowego lub etnicznego.
Uczeń:
1) dostrzega i rozumie wartość swego języka ojczystego, ma świadomość swojej tożsamości narodowej lub etnicznej;
2) poznaje elementy przyrody, kultury materialnej i duchowej mniejszości narodowej lub etnicznej, do której należy;
3) poznaje elementy historii mniejszości narodowej lub etnicznej, do której należy.
-
Kształcenie językowe.
Uczeń:
1) uważnie słucha wypowiedzi i korzysta z przekazywanych informacji;
2) czyta ze zrozumieniem teksty literackie oraz informacyjne;
3) wyciąga wnioski z przesłanek zawartych w tekście;
4) wyszukuje w tekście potrzebne informacje i w miarę możliwości korzysta ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym;
5) zna formy użytkowe: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list, notatka do kroniki;
6) zna i stosuje formy grzecznościowe w kontaktach międzyludzkich;
7) tworzy w formie ustnej i pisemnej kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie;
8) dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych;
9) przejawia wrażliwość estetyczną w wypowiedziach inspirowanych twórczością dla dzieci, tworzy, przekształca i rozwija swoje wypowiedzi;
10) uczestniczy w rozmowach: zadaje pytania, udziela odpowiedzi i prezentuje własne zdanie;
11) poszerza zasób słownictwa, czytając teksty literackie oraz inne teksty kultury;
12) zna alfabet: rozróżnia litery, głoski, znaki fonetyczne; dzieli wyrazy na sylaby; oddziela wyrazy w zdaniu, oddziela zdania w tekście i poprawnie je zapisuje (zgodnie z elementarnymi zasadami ortografii i interpunkcji);
13) pisze czytelnie i estetycznie;
14) przepisuje teksty, pisze z pamięci i ze słuchu; w miarę swoich możliwości samodzielnie realizuje pisemne zadania domowe.
3. Kształcenie literackie i kulturowe.
Uczeń:
1) w tekście literackim wybiera określone fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów;
2) czyta i recytuje, z uwzględnieniem interpunkcji, intonacji, akcentów, poprawnej wymowy;
3) wykorzystuje teksty literackie do tworzenia własnych wypowiedzi;
4) czyta wskazane teksty literackie i wypowiada się na ich temat.
Cele kształcenia – wymagania ogólne na drugim etapie edukacyjnym:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
- Świadomość własnego dziedzictwa narodowego lub etnicznego.
- Znajomość podstawowych utworów literackich i innych tekstów kultury ważnych dla poczucia tożsamości narodowej lub etnicznej.
- Znajomość podstawowych faktów z historii narodowej lub etnicznej.
- Znajomość elementów kultury narodowej lub etnicznej (np. symbole, legendy, baśnie).
- Znajomość podstawowych faktów z życia społeczności lokalnej.
II. Kształcenie językowe.
- Rozumienie wartości języka ojczystego oraz jego funkcji w budowaniu wspólnoty rodzinnej, narodowej i kulturowej.
- Kształtowanie odpowiedzialności za własne użytkowanie języka.
- Poznawanie podstawowych pojęć służących do opisywania języka jako narzędzia komunikacji.
- Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, mówienia, czytania i pisania) w sytuacjach prywatnych i publicznych, w tym z osobami z trudnościami w komunikowaniu się.
- Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia i pisania zgodnego z zasadami poprawności językowej.
III. Kształcenie literackie i kulturowe. Rozwijanie umiejętności interpretacji utworów literackich i innych tekstów kultury.
1. Rozwijanie umiejętności analizy wybranych utworów literackich z wykorzystaniem właściwej terminologii.
2. Rozwijanie zdolności rozumienia wartości o charakterze narodowym i uniwersalnym.
3. Rozwijanie potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.
IV. Tworzenie wypowiedzi. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w różnych formach.
- Kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tekstów.
- Doskonalenie dykcji i operowania głosem.
- Poznawanie podstawowych zasad retoryki, w szczególności argumentowania.
- Rozwijanie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnych.
- Wyrażanie własnych poglądów i opinii.
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych z uwzględnieniem estetyki tekstu i zasad jego organizacji.
2. Miejsce zajęć języka mniejszości narodowej w tygodniowym rozkładzie zajęć określa plan lekcji ułożony na początku roku szkolnego, dostępny w szkole na tablicy ogłoszeń.
3. Udział ucznia w zajęciach z języka mniejszości narodowej jest odnotowany w dokumentacji przebiegu nauczania, na świadectwach promocyjnych oraz świadectwach ukończenia szkoły.
4.Uczniowie biorący udział w zajęciach z języka mniejszości narodowej oraz nauki własnej historii i kultury są oceniani i klasyfikowani według zasad zawartych w WOU. Ocena z Języka mniejszości ma wpływ na promocję ucznia do klasy programowo wyższej oraz ukończenie szkoły.
5. Uczniowie biorący udział w zajęciach mniejszości narodowej mają prawo przystąpić do egzaminu ósmoklasisty w języku mniejszości narodowej Uprawnienia i obowiązki uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty i wymagania egzaminacyjne określają odrębne przepisy