W ramach podsumowania pracy z utworem Ch. Dickensa pt. „Opowieść wigilijna” uczniowie klasy 7b mieli przygotować plakat lub makietę 3D ilustrującą jedno z wydarzeń z tej lektury. Efektów swojej pracy nie muszą się wstydzić.  Trzeba przyznać, że przyłożyli się do tego zadania :-)

Niestety pandemia uniemożliwia nam pokazanie tychże prac w szkole, dlatego postanowiłam zaprezentować je tutaj. Poniżej najciekawsze projekty.

Anna Wiora
nauczyciel języka polskiego

W  środę 25  lutego 2021 r. klasa 6b gościła na swojej lekcji wychowawczej wolontariuszkę z grupy inicjatywnej L'Arche, panią Agnieszkę  Gramalę. Spotkanie odbyło się oczywiście w sieci.

W czasie tego spotkania pani Agnieszka opowiedziała o swojej pracy z niepełnosprawnymi. Zaprezentowała zdjęcia z różnorodnych akcji, które dla i z niepełnosprawnymi organizuje w swoim czasie wolnym. Przedstawiła problemy, z jakimi borykają się osoby sprawne inaczej – szczególnie te dorosłe, które szukają zajęcia, pracy. Zwróciła także uwagę na to, że praca z jej podopiecznymi jest dla niej przyjemnością, spotkaniem z osobami szczerymi; spotkaniem, podczas którego może być sobą, co daje jej dużo szczęścia i satysfakcji.

Lekcja wychowawcza przebiegła w bardzo sympatycznej atmosferze. Zainteresowani uczniowie mogli podzielić się spostrzeżeniami nt. niepełnosprawności i opowiedzieć o swoich doświadczeniach z tym związanych. Niejednokrotnie zadawali pytania pani Agnieszce, co świadczy o tym, że temat zajęć ich zainteresował. Dodam, że uczniowie przygotowali niespodziankę dla gościa – przebrali się w śmieszne stroje :-)

Szóstoklasiści po zakończonym spotkaniu stwierdzili, że uświadomiło im ono wiele ważnych spraw, że mogli spojrzeć na problem niepełnosprawności z nieco innej strony, za co pani Agnieszce bardzo dziękujemy. Miejmy nadzieję, że na wirtualnym spotkaniu się nie skończy...

Anna Wiora

Korzystając z uroków tegorocznej pięknej zimy, zorganizowano konkurs pt. „Zimowa fotografia”. Uczniowie klas młodszych mogli wykazać się kreatywnością. Mieli możliwość stanąć przed obiektywem lub wykonać zdjęcia zimowego pejzażu.

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za aktywny udział. Zachęcamy do zapoznania się z pracami konkursowymi.

M. Grochla

Dzień Patrona w bieżącym roku szkolnym był obchodzony w nietypowy sposób.
Nie było tradycyjnej akademii przygotowanej przez wybraną klasę. W uświetnienie pamięci o Kornelu Makuszyńskim włączyli się uczniowie klas I - VI.

Na pierwszym piętrze wzrok przyciągały piękne, kolorowe ilustracje nawiązujące do utworów naszego Patrona. Natomiast uczniowie kl. III b, aby przybliżyć młodszym kolegom postać prozaika i poety, czytali fragmenty jego utworów.

Książki Kornela Makuszyńskiego są dostępne w naszej bibliotece. Zachęcamy wszystkich do sięgania po nie, aby postacie takie jak: Koziołek Matołek, małpka Fiki - Miki, Jacek, Placek nie były nam obce.

Ewa Sadowska - Spranzel

21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego! Polonistki naszej szkoły przygotowały różnorodne atrakcje, aby uczcić ten wyjątkowy dzień.
Po pierwsze, zapraszamy do zapoznania się ze specjalną prezentacją (znajdziecie ją poniżej), zarówno rodziców, jak i naszych uczniów, która przedstawia m.in. ciekawostki językowe oraz liczne ćwiczenia mające sprawdzić, czy dobrze znacie język polski.

Od września tego roku kilkoro uczniów z klas VII i VIII przygotowywało się do udziału w Wojewódzkim Konkursie Polonistycznym. Po etapie szkolnym do rozgrywek gminnych zakwalifikowały się dwie uczennice: Michalina Wojtkiewicz z kl. VII b oraz Victoria Grabelus z kl. VIII b.

Przygotowania do drugiego etapu tegoż konkursu były bardzo pracowite. Dziewczyny musiały powtórzyć treści z gramatyki języka polskiego, teksty omówione już we wcześniejszych latach oraz przeczytać dodatkowe pozycje literackie wskazane w regulaminie. Ponadto kształciły umiejętność pisania różnorodnych tekstów. Ich systematyczna praca przyniosła efekty. Obie dziewczyny rewelacyjnie wypadły na etapie gminnym, który odbył się 19 stycznia 2021 roku. Po weryfikacji prac przez komisję konkursową okazało się, że Michalina zajęła I miejsce a Victoria – II.

Na tym nie koniec pracy jednej z nich, bowiem uczennica kl. VII b – Michalina Wojtkiewicz – zakwalifikowała się do ostatniego etapu. Odbył się on 16 lutego w Opolu. Uczestnicy eliminacji wojewódzkich musieli napisać rozprawkę w oparciu o przeczytane lektury oraz plan do swojej pracy. Z tym zadaniem nasza uczennica poradziła sobie doskonale. Uzyskała 85% punktów i tym samym zdobyła tytuł LAUREATA Wojewódzkiego Konkursu Polonistycznego. Warto zaznaczyć, że było, o co walczyć, Tytuł ten zwalnia Michalinę z egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego a zdobyła go – podkreślmy – będąc w kl. VII i pokonując ponad pięćdziesięcioro innych uczestników – w większości uczniów klas VIII.

Wszystkim uczestnikom poszczególnych etapów konkursu bardzo dziękuję za zaangażowanie i pracę w doskonaleniu umiejętności polonistycznych! Gratuluję Michalinie i Victorii sukcesów oraz życzę, by ich ogromna motywacja do poszerzenia swoich horyzontów nigdy nie zmalała!
Jestem z Was baaaardzooo dumna :-)

Anna Wiora

W tłusty czwartek na kółku chemicznym zbadaliśmy, ile tak naprawdę jest chemii w pączkach z marmoladą kupionych w supermarkecie. Niestety nie są one zdrowe. To przetworzona, produkowana masowo żywność, która niewiele ma wspólnego z tradycyjnym pączkiem o prostym składzie.

Co zatem kryje się w tanich pączkach z marketu? Krótko mówiąc, są nafaszerowane „chemią”. Te składniki to: mąka pszenna, woda, mieszanka ciasta drożdżowego [mąka pszenna, tłuszcz palmowy, cukier, serwatka w proszku, laktoza, sól jodowana, białko jaja kurzego w proszku, żółtko jaja kurzego w proszku, emulgatory (mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych, mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych estryfikowane kwasem mono- i diacetylowinowym, lecytyny), substancje spulchniające (fosforany wapnia, węglany sodu), enzymy, przyprawy, aromat, wanilina, regulator kwasowości (kwas askorbinowy), barwniki (karoteny)], nadzienie owocowe (5%), cukier, substancje konserwujące (benzoesan sodu, kwas cytrynowy), drożdże.

A co jest w tradycyjnym pączku z piekarni lub tym najpyszniejszym -  domowym?  Jest mąka typu 500, rozczyn piekarski, cukier, tłuszcz, woda, sól, spirytus, drożdże. Wybierajmy więc te robione metodą tradycyjną. Im prostszy skład, tym lepiej dla żywności. Zachęcamy do zrobienia przepysznych pączków w domu. Efekty naszej pracy możecie podziwiać na zdjęciach.

Czy zastanawialiście się kiedyś, po co dodajemy spirytus do pączków? Odpowiedź jest prosta, zapobiega on wchłanianiu nadmiernej ilości tłuszczu.

Przygotowaliśmy też własny cukier waniliowy z prawdziwą wanilią i raz na zawsze pożegnaliśmy torebki z cukrem wanilinowym. Wanilina jest szkodliwym dla zdrowia związkiem chemicznym, który może wywoływać podrażnienie żołądka, jelit oraz skóry. Jest tanim zamiennikiem prawdziwej wanilii i często z nią mylona ze względu na podobny aromat i smak.

Iwona Krawczyk

5 lutego w klasach młodszych zorganizowano bal karnawałowy. Uczniowie przygotowali różnorodne stroje. Były księżniczki, piłkarze, super bohaterowie i inne postacie z bajek. Głośna muzyka w klasach porywała do tańca, a pyszne słodkie i słone smakołyki umilały przerwy od zabawy.

Mamy wrażenie, że niektórzy mieli tyle energii, że mogliby przetańczyć cały weekend.

M. Grochla