W piątek, 7 października, w naszej szkole obchodziliśmy kolejną edycję Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia. Nasi uczniowie mieli do rozwiązania pięć działań zarówno z mnożenia jak i dzielenia. Zapisanie wszystkich poprawnych wyników pozwalało zdobyć tytuł Eksperta Tabliczki Mnożenia. W tym roku ekspertów również nie zabrakło. Wszystkim serdecznie gratulujemy.

Monika Popiel

Z okazji Dnia Drzewa trzecioklasiści wybrali się na kolejną wyprawę. Tym razem celem był gogoliński las. 

Uczniowie  na łonie przyrody, przy śpiewie ptaków oraz dźwiękach spadających liści uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych. Kto z nas nie chciałby się uczyć lub pracować w takich warunkach?! Dziewczęta i chłopcy przytulili drzewa oraz zaśpiewali piosenkę o lesie.  Tworzyli piękne, kolorowe mozaiki z jesiennych darów, które znaleźli
wokół siebie. Obserwowali zmiany, które są charakterystyczne dla aktualnej pory roku. Piękna aura oraz kolorowe barwy zachęcały dzieci do pozostania w tym pięknym miejscu. Przecież nie od dziś wiadomo, że najlepszym lekarstwem na ból głowy czy zły nastrój jest pójście do lasu.

Zachęcamy do leśnych wędrówek, szczególnie teraz, kiedy trwa polska, złota jesień. Przytulajmy się do drzew, bo pośród nich znajdziemy spokój i moc!

M. Grochla

Zajęcia w ramach programu „Kreatywna Opolszczyzna”

W czwartek, 6.10.2022 r., kl.7a już drugi raz uczestniczyła w zajęciach w ramach programu „Kreatywna Opolszczyzna – program twórczych metod kształcenia w Aglomeracji Opolskiej”. Odbyły się one w Regionalnym Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu.

Uczniowie wzięli udział w czterech lekcjach mających na celu przede wszystkim kształcenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania zadań oraz pracy w grupie. Były to zajęcia:

  1. Twórczy humanistycznie;
  2. Myśleć, jak Leonardo da Vinci;
  3. Zwykłe i niezwykłe techniki plastyczne;
  4. Świat nie stoi w miejscu.

Niecodzienne lekcje zdecydowanie przypadły do gustu siódmoklasistom. Nastolatkowie byli zaangażowani i chętni do pracy, mimo drobnych trudności początkowych. Niektórzy nawet po zakończeniu zajęć (w autobusie) próbowali rozwiązać zagadkę matematyczną z sześcianem  :-)

W przerwie uczestników programu poczęstowano obiadem. Otrzymali oni również drobne przekąski na początku zajęć.

Był to dzień z pewnością niestracony, mimo odwołanych lekcji szkolnych :-)

Anna Wiora    

W dniach 29.09.2022 r. - 30.09.2022 r. ósmoklasiści z naszej szkoły brali udział w warsztatach w ramach programu „Archipelag Skarbów”. Zajęcia trwały dwa dni – każdego dnia spotykali się z prowadzącymi na ok. 3,5 godziny.

„Program Archipelag Skarbów opiera się na modelu profilaktyki zintegrowanej, w którym przyjmuje się, że „treści programu muszą dotyczyć kluczowych rozwojowo tematów i uruchamiać głębokie, silne motywacje skłaniające do zgeneralizowanej zmiany postępowania” (Grzelak, 2009; ss. 322-362). Program odwołuje się do marzeń i pragnień młodych ludzi związanych ze szczęściem w miłości i życiu osobistym oraz realizacją życiowych pasji (…) Jest ukierunkowany na osłabienie czynników ryzyka i wzmacnianie działania czynników chroniących, które mają udokumentowany w badaniach związek z podejmowaniem przez młodzież zachowań problemowych (Grzelak i in. 2015). Wzmacniane czynniki chroniące to: więź z rodzicami, nauczycielami oraz innymi pozytywnymi dorosłymi oraz utożsamianie się z własnym system wartości (religijnym lub świeckim). Uczestniczenie w programie ma chronić młodzież przed negatywnym wpływem przebywania w środowisku osób, które sięgają po substancje psychoaktywne (alkohol i narkotyki)” - czytamy na stornie internetowej programu (https://www.program.archipelagskarbow.eu/index.php/o-programie-as/zalozenia-programu).

Zajęcia były ciekawe i prowadzone z dużym profesjonalizmem. Do uczniów przemówiła ich forma: wykład podparty prezentacją z wystąpieniami osób znanych nastolatkom, z historiami młodych ludzi oraz aktywne działania uczniów: odgrywanie ról, zabawy i udział w Festiwalu Twórczości, który polegał na dobrowolnym wykonaniu zadania domowego tematycznie związanego z treściami omawianymi pierwszego dnia warsztatów. Warsztaty obejmowały tematy zw. z uzależnieniami i seksualnością młodych ludzi.

Program przewidywał także popołudniowe spotkania dla rodziców nastolatków oraz ich nauczycieli. Wydarzenie miało miejsce w Gminnym Ośrodku  Kultury w Gogolinie.

Anna Wiora

202210060834

30 września w naszej szkole świętowano Dzień Chłopaka. Dziewczęta  zadbały o to, aby wszyscy panowie czuli się tego dnia wyjątkowo. Były życzenia, upominki i słodycze.

Wszystkim chłopcom życzymy dużo zdrowia i radości. Aby każdy dzień przynosił nowe możliwości.

M. Grochla

Młodzież z klas ósmych brała dzisiaj, tj. 26.09.2022 r., udział w warsztatach prowadzonych w ramach projektu „Strategia Młodzieżowa Opolszczyzna”.

W trakcie zajęć młodzi ludzie poznali strukturę samorządu w Polsce, dowiedzieli się o narzędziach, którymi jako obywatele mogą posłużyć się przy wywieraniu wpływu na gminę, a także o tym, czym jest Młodzieżowa Rada i w jaki sposób działa. Ponadto uczniowie wspólnie budowali makietę swojego idealnego miasta - jednak, żeby otrzymać materiały do budowy, najpierw musieli rozwiązać kilka zadań oraz quiz wiedzy z WOS-u. Przy budowie makiet mieli okazję porozmawiać o tym, czego im brakuje w naszej przestrzeni. Uczniowie dowiedzieli się też, w jaki sposób mogą ubiegać się o realizację tych potrzeb. Na koniec najaktywniejsze osoby otrzymały drobne upominki.

Warsztaty poprowadził Amadeusz Hoffman z Młodzieżowej Rady Gogolina (notabene, nasz były uczeń) a sam projekt został stworzony przez Stowarzyszenie Europa Iuvenis oraz sfinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego oraz program „Aktywni Obywatele” w ramach funduszy EOG pochodzących z Lichtensteinu, Norwegii oraz Islandii. O upominki dla uczestników zajęć zadbał Urząd Miejski w Gogolinie.

Amadeusz Hoffman

Anna Wiora

W dniu 20 września 2022 r. uczniowie  Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Gogolinie w ramach projektu Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Opolu „Budowanie struktur dla integracji cudzoziemców w Polsce – etap II – pilotaż Centrów Integracji Cudzoziemców”,  finansowanego ze środków Unii Europejskiej w zakresie Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji – „Bezpieczna przystań” uczestniczyli
w cyklu spotkań mających na celu szeroko idącą integrację, poszanowanie inności kultury, wyznania, tradycji itp.

Dzieci i młodzież miały okazję przekonać się, jak wiele ich łączy, mimo różnic. Do najciekawszych podobieństw należą: ulubione gry, zabawy, muzyka czy potrawy. Wspólna zabawa inspiruje do nauki języka obcego i poznania kultury, a wyznania polskich uczniów młodszych klas, że podziwiają uczniów cudzoziemców klas starszych, łapią za serce. 

22 i 23 września drugoklasiści z 2b oraz trzecioklasiści z 3b wyruszyli w kolejną podróż. Pierwszego dnia uczniowie podziwiali piękne tereny Ojcowskiego Parku Narodowego. Zwiedzili Jaskinię Nietoperzową, w której przebywały już pierwsze nietoperze w stanie hibernacji. Następnie dziewczęta i chłopcy udali się do Muzeum Przyrodniczego w Ojcowie, w którym odbyła się lekcja przyrody. Uczniowie odkrywali eksponaty geologiczne
i paleontologiczne z obszaru parku, zobaczyli rekonstrukcję wnętrza jaskini przy odgłosach wody kapiącej ze stropu i odgłosach wydawanych przez nietoperze. Zapoznali się z makietą
Ojcowskiego Parku Narodowego.

Po lekcji uczestnicy wycieczki wyruszyli w dalszą drogę, aby zobaczyć zamek
w Pieskowej Skale oraz Maczugę Herkulesa. Nawet chwilowa ulewa nie przeszkodziła w pieszej wędrówce do Bramy Krakowskiej i Źródełka Miłości. Po dłuższym czasie spędzonym na świeżym powietrzu uczniowie wraz z opiekunami udali się na obiad i regenerację do Ośrodka Wypoczynkowego w Korzkwi. Oczywiście tylko nauczyciele odczuwali zmęczenie. Podekscytowane dzieci tryskały energią do późnego wieczora a nawet nocy. Przecież trzeba było wykorzystać czas spędzony z rówieśnikami z dala od rodziców.

Drugiego dnia wyspani uczniowie wraz z opiekunami wyruszyli do kopalni soli
w Wieliczce. Dziewczęta i chłopcy zeszli schodami do solnych podziemi i podziwiali niespotykane na powierzchni krajobrazy: solankowe jeziora i przepiękne podziemne komory, w tym niepowtarzalną Kaplicę Św. Kingi. Po wyczerpującym spacerze uczestnicy wycieczki wyruszyli w dalszą podróż do Krakowa. Był czas na posiłek. Następnie dziewczęta i chłopcy spacerowali ulicami dawnej stolicy. Zobaczyli pomnik Smoka Wawelskiego, ziejącego ogniem, wysłuchali hejnału z wieży Kościoła Mariackiego. Był również czas na kupno pamiątek. W powietrzu było czuć jesień, tę piękną i kolorową. Cieszyliśmy się, że pierwszy dzień jesieni możemy przeżywać w tak pięknym mieście, jakim jest Kraków.

Późnym popołudniem zadowoleni uczniowie wraz z opiekunami wyruszyli do Gogolina do stęsknionych rodziców.

M. Grochla

W roku szkolnym 2020/2021 oraz 2021/2022 klasa 3b brała udział w innowacji pedagogicznej „Bajkoterapia”. Uczniowie klasy integracyjnej słuchali bajek, wykonywali prace plastyczne inspirowane utworami terapeutycznymi.  Było dużo rozmów, zabaw integracyjnych i teatralnych, tańców, scenek dramowych.

W bieżącym roku szkolnym przygotowaliśmy przedstawienie, na które zostali zaproszeni uczniowie klas 1-3 z Ukrainy. Po spektaklu dzieci miały okazję się zintegrować we wspólnej zabawie.

Aktorki miały włosy w kolorze czerwonym i fioletowym…

…a my malujmy nasz świat …na żółto i na niebiesko.

A.Szczudrawa