9 października klasa Ib razem z wychowawcą świętowała Dzień Lasu. Tego dnia pierwszoklasiści udali się do pobliskiego lasu na spacer. Był też czas na zabawy z piłką oraz biegi. Dziewczęta i chłopcy mogli oddychać leśnym powietrzem i posłuchać dźwięków lasu. Wykazali się również znajomością nazw drzew. W drodze powrotnej dzieci miały okazję zobaczyć również zwierzęta w miejscowej agroturystyce. To była niemała atrakcja J

Chcemy częściej odwiedzać las i obserwować przyrodę wraz ze zmieniającymi się porami roku.

M. Grochla

Po pierwszym miesiącu szkolnych zmagań uczniowie dokonali kilku bardzo ważnych wyborów. Przede wszystkim wybrali nowy Samorząd Szkolny. Przewodniczącym szkoły został Mateusz Trzciński z klasy 7b a jego zastępcami Marta Czaja z 8b i Olivier Machura z klasy 8a.

Nowy Samorząd przeprowadził także wybory Rzecznika Praw Ucznia w szkole. Została nim pani Barbara Mocia – nauczyciel religii i przyrody.

Serdecznie gratuluję wybranym i zachęcam do współpracy.

opiekun SU,
Magdalena Latus.

 

Cegiełki wszechświata - tak w encyklopedii nazwano pierwiastki chemiczne. Wśród pierwiastków spotykanych na Ziemi istnieje ogromna różnorodność: jedne występują rzadko, inne bardzo często. Niektóre, takie ja złoto, mogą przyciągać wzrok, inne jak azot, tlen, to niewidoczne dla nas gazy.

Około 300 lat temu znano tylko 12 pierwiastków: antynom, arsen, bizmut, cynę, miedź, ołów, rtęć, siarkę, srebro, węgiel, złoto i żelazo. My zbadaliśmy jak pięknie spala się magnez.

Iwona Krawczyk

Chlorek sodu, czyli potocznie sól, był już znany starożytnym Rzymianom, którzy poznali jego właściwości konserwujące. W Rzymie wypłacano żołnierzom pensje w postaci soli. W Tybecie i Etiopii wybijano z soli monety, których używano jako środek płatniczy. W średniowiecznej Europie rola soli była na tyle doceniana, iż powstały tzw. „drogi solne”, czyli trasy, którymi transportowano sól.

Chętni uczniowie klasy siódmej w ramach lekcji o mieszaninach i roztworach oraz sposobach ich rozdziału wyhodowali swoje własne kryształki soli. Na lekcji poznali też proste sposoby na „uratowanie” przesolonej zupy, zalewy do ogórków kiszonych czy zbyt słodkiego soku. Wszyscy zgodzili się, że do grona eksperymentatorów – chemików można zaliczyć Kopciuszka, który za pomocą własnych rąk rozdzielał mieszaninę maku i popiołu.

Do naszego doświadczenia potrzebowaliśmy: słoika, soli kuchennej, włochatej włóczki i patyczka. Przygotowaliśmy nasycony roztwór soli, postawiliśmy w ciepłym miejscu i czekaliśmy, czekaliśmy, czekaliśmy….

Efekty naszej pracy i cierpliwości możecie podziwiać na zdjęciach.

Iwona Krawczyk

Na kółku chemicznym przygotowaliśmy ekologiczne i naturalne perfumy o delikatnym zapachu owoców tropikalnych. Nasze produkty pozbawione są konserwantów, wzmacniaczy i innych szkodliwych substancji, które mogą powodować nowotwory czy alergie.
Serdecznie zachęcamy do tworzenia własnych i zdrowych aromatycznych mieszanek.

Iwona Krawczyk

30 września, jak co roku, obchodzono w naszej szkole Dzień Chłopaka. Dziewczęta jak zwykle stanęły na wysokości zadania i przygotowały upominki. Były słodycze, laurki a nawet pizza. Chłopcy byli bardzo zadowoleni.

Wszystkim chłopakom życzymy, aby każdy dzień był dniem wyjątkowym - pełnym radości, uśmiechu  i życzliwości.  Bądźcie szczęśliwi cały rok.

M. Grochla

Uczniowie klasy 2b biorą udział w międzynarodowym programie wspierającym rozwój czytelnictwa "CZYTAM Z KLASĄ. Lekturki spod chmurki". Projekt podzielony jest na trzy moduły. W każdym z nich zespół klasowy wybiera jedną spośród zaproponowanych lektur. Uczniowie otrzymali Lekturniki, w których umieszczają wykonane do przeczytanej książki zadania.

K. Kubiczek

Już po raz drugi podjęliśmy wyzwanie związane z Europejskim Tygodniem Kodowania. Od 28 września do 9 października uczniowie klasy 2b wykonywać będą zadania z kodowania i programowania. Dzieci chętnie podejmują się zadań z matą do kodowania oraz z robotami edukacyjnymi - Ozobotami.

K. Kubiczek

24 września uczniowie klasy 1b obchodzili dzień pustej klasy. Korzystając z ostatnich dni pięknej i słonecznej pogody, zamiast na zajęcia do sali lekcyjnej, wybrali się do pobliskiego parku. Tam podzieleni na grupy wykonywali zadania.

Był czas na naukę i zabawę. Na zakończenie zajęć pierwszoklasiści wraz z nauczycielami wybrali się na plac zabaw. Do szkoły wrócili uśmiechnięci i zadowoleni. Warto dodać, że taka forma prowadzenia lekcji przypadła do gustu nie tylko uczniom, ale także nauczycielom.

Mamy nadzieję, że pogoda będzie dla nas łaskawa i będziemy mogli częściej organizować takie dni.

M. Grochla

Wypolerowane pomidory, błyszczące nienaturalnie zielone jabłka, smak i zapach zamknięty w puszce czy proszku, chleb świeży przez tydzień… Od „udoskonalonej” żywności nie uciekniemy, choć powinniśmy. Każdy z nas zjada 4-7 kg chemikaliów rocznie!

Najłatwiej jest się z tym po prostu pogodzić. W dobie ogromnego rozwoju cywilizacyjnego, rozwoju nauki i techniki, dewastacji środowiska naturalnego, atakujące nas z każdej strony chemiczne substancje są nieuniknione. Zwłaszcza te, na naszym talerzu.

Jednak chętni uczniowie z klasy VII B: Livia, Julia, Marta i Paweł postanowili „zawalczyć” o pyszne, a przede wszystkim zdrowe domowe jedzenie. W ramach tematu o mieszaninach jednorodnych i niejednorodnych w domowych kuchniach powstały kulinarne arcydzieła: domowa pizza, omlet, gofry czy jajecznica ze szczypiorkiem. Efekty możecie podziwiać na zdjęciach. Wszystkie potrawy okazały się na miarę „Masterchefa”. Oczywiście nikt nie musiał „oddać fartucha”.

Iwona Krawczyk