1. Zaplanuj sobie dokładnie najbliższy czas, ustal harmonogram dnia: w tym uwzględnij NAUKĘ, aktywność fizyczną, czas z rodziną, wspólne posiłki.
  2. Ogranicz czas korzystania z portali informacyjnych/internetowych/tv/radia: permanentne ich odwiedzanie często powoduje wzrost stresu i napięcia w związku z zaistniałą sytuacją. Czytaj i oglądaj wiarygodne źródła!
  3. Nie zapominaj o aktywności fizycznej: ćwicz w domu, na ogródku, balkonie, ale WYJĄTKOWO daleko od innych ludzi!
  4. Zorganizuj sobie czas z rodziną: ciesz się większą ilością czasu, baw się wspólnie w planszówki, oglądaj filmy i seriale.
  5. Pamiętaj o HIGIENIE! Nie bez przyczyny jest tak ważna, nie tylko w czasach pandemii/epidemii. Myj ręce tak często, jak tylko się da mydłem co najmniej przez okres 30 sekund, używaj środka dezynfekującego, nie dotykaj innych osób i się do nich nie zbliżaj. Przy tym pamiętaj, że ten stan nie będzie trwał wiecznie, dlatego tak ważne jest, byśmy się do tego stosowali, wtedy ten stan trwać będzie krócej.
  6. Zaakceptuj to, że się troszeczkę stresujesz w obecnej, nowej sytuacji – stres jest w porządku, ponieważ jest reakcją obronną naszego organizmu.
  7. Jeżeli wydaje ci się, że nie potrafisz sobie poradzić z lękiem czy stresem– skontaktuj się ze mną bądź innym psychologiem. W obecnej sytuacji wielu specjalistów prowadzi konsultacje i porady przez internet.

Sandra Polywka-Nicze Koryna Konopka

Szanowni Rodzice,

W tej wyjątkowej sytuacji warto zadbać o to, jak rozmawiamy z dziećmi o tym, co się aktualnie dzieje. Trzeba rozmawiać, rozwiewać wątpliwości, aby dzieci czuły się bezpieczne i zaopiekowane. Jeśli z nimi nie porozmawiamy, będą czuły napięcie i stres. Jeśli będziemy panikować, również podkręcimy w dzieciach lęk! Bądźmy otwarci, szczerzy a nasze dzieci to z naszą pomocą zrozumieją i będą współpracować.

Po 1. Rozmawiamy SPOKOJNIE. Dzieci po tonie rozmowy rozpoznają, jaki jest nasz stosunek do omawianego tematu. Nasze napięcie będzie tylko podkręcać napięcie dziecka.

Po 2. Omawiamy FAKTY a nie info-sensacje z nagłówków tabloidów, stron internetowych czy tv. Mówmy niewiele ale treściwie. Mówmy o środkach ostrożności. O ich korzyściach. 

Po 3. Odpowiadajmy na WSZYSTKIE pytania dziecka. Jeśli nie znamy odpowiedzi, sprawdźmy. Milczenie znowu będzie podkręcało stres i niepokój.

Po 4. Podczas rozmów z innymi bądźmy ostrożni, jakie komunikaty wypowiadamy - dziecko słyszy więcej, niż nam się wydaje i wyczuwa więcej, niż nam się wydaje.

Po 5. Rozmawiajmy na inne tematy, ważne i mniej ważne. Niech koronawirus nie będzie jedynym omawianym tematem wokół którego obecnie kręci się nasz świat.

Po 6. Bawmy się z naszymi dziećmi i korzystajmy z czasu wspólnego razem - to najlepsze antidotum na lęk i stres - dla nas wszystkich.

Pozdrawiam i dużo zdrowia życzę!

Sandra Polywka-Nicze

Dzisiaj kilka słów o zjawisku, które dotyka niemal 50% internautów, a z raportu zrealizowanego przez IQS dla organizacji Global Dignity Poland wynika, że ofiarami i autorami hejtu bardzo często są dzieci. Według badania z 2017 r., którego wyniki przedstawił Rzecznik Praw Dziecka, wynika natomiast, że co trzeci nastolatek padł ofiarą hejtu internetowego, a co piąty z nich sam stosował hejt wobec innych… Geneza  tego zjawiska nie jest złożona. Zobaczcie sami.

Jednym z głównych zadań poradni jest diagnoza dzieci i młodzieży. Diagnozą zajmuje się psycholog i pedagog, których badania uzupełniane są w miarę potrzeb badaniami specjalistów np. logopedy, neurologa, psychiatry itp. Na badanie zgłaszane są dzieci i młodzież przez rodziców, lub prawnych opiekunów. Młodzież pełnoletnia może zgłaszać się samodzielnie. Korzystanie z diagnozy, jak i wszelkich usług Poradni jest dobrowolne i nieodpłatne. Rodzice powinni wyrazić zgodę na badanie dziecka.