Wokół depresji krąży tyle półprawd, nieprawdy i mitów, że niejedna głowa boli. Depresja jest chorobą, poważną, śmiem  twierdzić, że najpoważniejszą. Zawsze była, jest i będzie, a prognozy są wręcz przerażające - że będzie najczęściej diagnozowaną chorobą na świecie.

Depresja nie jest ani karą za grzechy – jak to mówią niektóre środowiska, ani lenistwem, ani słabością, a już tym bardziej osobie z depresją NIE poprzewracało się w głowie.

Rodzicielstwo to jeden z najbardziej wymagających „projektów”, jakie przychodzi nam podjąć. Przynosi ogrom radości, szczęścia, satysfakcji, ale też sporo pytań, wątpliwości, i zwyczajnie często też – zmęczenia.

Zgodnie z EBM (evidence-based medicine) - podejście do rodzicielstwa oparte na dowodach naukowych pozwala nam wybierać to, co najbardziej wspiera rozwój dziecka i wzmacnia rodzinne relacje. Ale co to tak właściwie oznacza?

Docierają do Nas niepokojące sygnały o tym, iż wśród naszej młodzieży i młodszych dzieci popularny stał się/staje się netflixowy serial pod tytułem Squid Game - obejrzany został przeze mnie i apeluję o rozwagę i wzmożoną czujność rodzicielską.

Zawsze powtarzam, że problem, czy trudność jest mniejsza, gdy przyjmiemy go i zaakceptujemy. Natomiast, gdy będziemy problem wypierać czy unikać, to rośnie w rozmiarach.
Im wcześniej zanotujemy u dziecka trudności edukacyjne czy trudności rozwojowe, tym więcej czasu zyskujemy na pracę, czy to terapeutyczną, czy ogólnorozwojową.
Im szybciej zauważymy trudności dziecka, tym lepiej wykorzystamy neuroplastyczność mózgu, czyli zdolność do tworzenia nowych ścieżek neuronowych.
Im szybciej zauważymy trudność dziecka, tym więcej mamy czasu na kompensację trudności z wykorzystaniem mocnych stron dziecka.

Rozmowę zawsze warto rozpocząć od powiedzenia szczerze dziecku do kogo idzie – konkretnie do psychologa, nie do cioci, nie do lekarza.

Można wyjaśnić dziecku, kim jest psycholog oraz czym się dokładnie zajmuje, czyli:

- pomaga/wspiera dzieci oraz ich rodziców w przeróżnych trudnościach,

- wysłucha, wesprze, nie ocenia, reaguje, edukuje, kieruje do innych/odpowiednich instytucji.