Nasza szkoła dołączyła do projektu EduNav, którego celem jest pomoc w rozwijaniu umiejętności matematycznych dzieci i młodzieży. Do 8 grudnia uczniowie poszczególnych klas będą brali udział w internetowym badaniu, które ma pomóc w ustaleniu, co sprawia, że nauka matematyki części osób przychodzi z łatwością, a od innych wymaga znacznie większego zaangażowania.

Eksperci projektu EduNav, powołując się na wcześniejsze badania, wskazują, że aż 75 proc. przedszkolaków ma zadatki uzdolnień matematycznych, czyli takich cech umysłu, które umożliwiają osiąganie bardzo dobrych wyników w naukach ścisłych. Wpływ na przebieg edukacji matematycznej ma jednak wiele czynników, w tym utrwalany przez starsze pokolenia stereotyp, że matematyka jest przedmiotem trudnym.

- Wiedza o postawach uczniów i rodziców, którą zdobywamy dzięki Ogólnopolskiemu Badaniu Postrzegania Matematyki, jest bardzo ważnym elementem wdrażania zmian w skutecznym nauczaniu przedmiotów ścisłych. Dzięki analizie odpowiedzi, stworzymy raport, który może zmienić sposób myślenia o nauczaniu matematyki. Bardzo liczymy na to, że ta wiedza pomoże w przyszłości w ewaluacji metod edukacyjnych na wszystkich etapach kształcenia - mówi Wojciech Majeran z projektu EduNav.

To, jak takie stereotypy wpływają na naszą zdolność uczenia się, obrazuje badanie 3M State of Science Index 2022. Aż 30 proc. osób zapytanych, co przeszkodziło w ich karierze w obszarze nauk ścisłych, odpowiedziało, że brak wiary w poziom własnej inteligencji.

Aby pomóc dzieciom we właściwym rozwoju, konieczna jest zmiana sposobu myślenia o nauce, dostosowanie metod nauczania do dzisiejszych realiów, a także indywidualnych potrzeb uczniów. W ten sposób badacze chcą sprawić, że matematyka stanie się pozytywnie kojarzonym przedmiotem szkolnym, a uczniowe znacznie częściej będą wybierać dalszy rozwój w obszarze nauk ścisłych.

Nauczyciele matematyki