W praktyce szkolnej niezwykle ważne jest rozpoznanie sytuacji wychowanków i to zarówno ich predyspozycji, możliwości, jak też trudności i potrzeb.
Zasady pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole określa rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Akt ten nakłada na szkołę nie tylko obowiązek rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych możliwości, potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych uczniów, ale też zobowiązuje do stwarzania warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
Celem właściwego zorganizowania pracy z uczniem konieczne jest również dotarcie do genezy i podłoża występujących problemów. Osobą, do której należy planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, we współpracy z nauczycielami i specjalistami, jest zazwyczaj wychowawca klasy. Dyrektor może jednak wskazać inną osobę, która będzie wykonywała powyższe zadania.
Dla jakich uczniów należy organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną?
Przepisy wskazują wprost jakich uczniów w szkole dotyczy pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Potrzeba objęcia wychowanków pomocą powinna w szczególności wynikać:
- z niepełnosprawności ucznia,
- z niedostosowania społecznego,
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeń zachowania lub emocji,
- ze szczególnych uzdolnień,
- ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- z choroby przewlekłej,
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- z niepowodzeń edukacyjnych,
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Kto wnioskuje o udzielenie pomocy uczniowi?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia,
- rodziców ucznia,
- dyrektora placówki,
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem,
- pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej,
- poradni,
- asystenta edukacji romskiej,
- pomocy nauczyciela,
- asystenta nauczyciela lub asystenta wychowawcy świetlicy,
- pracownika socjalnego,
- asystenta rodziny,
- kuratora sądowego,
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
Za jej organizowanie odpowiedzialny jest dyrektor, a udzielają jej nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.
Powinna być ona organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami lub prawnymi opiekunami uczniów,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi szkołami i placówkami,
- organizacjami pozarządowymi, innymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Warunki współpracy szkoły z ww. podmiotami zawsze uzgadnia dyrektor szkoły.
Zgoda na objęcie pomocą ucznia jest równoznaczna z udziałem dziecka w proponowanych zajęciach.
Jakie formy pomocy może uzyskać dziecko?
- klasa terapeutyczna
- zajęcia rozwijające uzdolnienia
- zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym
- zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu
- zindywidualizowana ścieżka kształcenia
- porady, warsztaty, konsultacje, szkolenia
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
PODSTAWA PRAWNA:
- Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 201 7r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 201 7r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591).Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591).
Sandra Polywka-Nicze