Zawsze powtarzam, że problem, czy trudność jest mniejsza, gdy przyjmiemy go i zaakceptujemy. Natomiast, gdy będziemy problem wypierać czy unikać, to rośnie w rozmiarach.
Im wcześniej zanotujemy u dziecka trudności edukacyjne czy trudności rozwojowe, tym więcej czasu zyskujemy na pracę, czy to terapeutyczną, czy ogólnorozwojową.
Im szybciej zauważymy trudności dziecka, tym lepiej wykorzystamy neuroplastyczność mózgu, czyli zdolność do tworzenia nowych ścieżek neuronowych.
Im szybciej zauważymy trudność dziecka, tym więcej mamy czasu na kompensację trudności z wykorzystaniem mocnych stron dziecka.
Mamy też o wiele większą szansę na profilaktykę trudności wtórnych, często wynikających z braku terapii takich trudności, jak: 
- zaburzenia lękowe,
- zaburzenia depresyjne,
- słabe wyniki w nauce,
- trudności emocjonalno-społeczne,
- trudności wychowawcze.
Im wcześniej zanotujemy problem czy trudności i odpowiednio zainterweniujemy, tym większa nasza wiedza na temat trudności dziecka, tym lepsze nasze zrozumienie dziecka, tym lepiej dopasowane narzędzia i metody pracy z dzieckiem.
Zatem nie bójmy się konsultacji, diagnozy, badań, o wiele bardziej obawiajmy się tego, co będzie, jeśli jej nie zaopiekujemy w odpowiednim czasie.
 
Sandra Polywka-Nicze