Drodzy rodzice
Jesteśmy w trakcie bardzo trudnego czasu, trudnego, tym bardziej że nie potrafimy przewidzieć jak rozwinie się aktualna sytuacja. Izolacja od rówieśników jest dla uczniów szczególnie dotkliwa. Brak kontaktu z rówieśnikami może prowadzić do napięć emocjonalnych i problemów w relacjach społecznych. Nasze dzieci mają prawo mieć już dość takiej sytuacji. Oczywiście nie wszyscy tak myślą, niektórzy uczniowie polubili zdalne nauczanie, mieli więcej czasu na rozwijanie zainteresowań, spędzanie czasu z bliskimi, a kontakty z rówieśnikami przenieśli do strefy wirtualnej. Mimo wszystko liczna część uczniów czuje się gorzej psychicznie i fizycznie w porównaniu do czasów sprzed pandemii. Dlatego zasadne wydaje się zwrócenie szczególnej uwagi na nasze dzieci, które mogą nie poradzić sobie ze skutkami tak przewlekłej izolacji
Co, w takim razie, w zachowaniu dziecka powinno państwa jako rodziców zaniepokoić?
1.Obniżony nastrój. Dziecko jest przygnębione, smutne, zamartwia się, ma podkrążone oczy, jest niewyspane.
2.Brak motywacji do działania. Dziecko ma problem ze wstaniem z łózka, przebraniem się, przygotowaniem do zajęć.
3. Rezygnacja z zajęć, które do tej pory sprawiały dziecku radość. Dziecko nie chce chodzić na zajęcia pozalekcyjne, rezygnuje z hobby, pasji, mówi, że nic nie ma sensu, nic nie sprawia mu przyjemności
4.Wyraźna zmiana w zachowaniu. Dziecko jest poirytowane i widać po nim napięcie emocjonalne, nieadekwatnie reaguje na polecenia. Jest pobudzone, złe, agresywne lub przeciwnie stało się uległe, apatyczne, zniechęcone.
Jeżeli wyżej wymienione zachowania trwają dłużej niż miesiąc, warto zastosować następujące kroki działania.
1.Szczera rozmowa z dzieckiem. Każdy rodzic intuicyjnie potrafi wyczuć czego może potrzebować jego dziecko, ale czasem potrzebna jest szczera rozmowa, o emocjach, o potrzebach i naszych obawach. Rozmowa, w której zapewnimy o naszym wsparciu i chęci pomocy. Czasem pierwsza próba rozmowy nie jest przychylnie przez dziecko odebrana, warto wtedy poczekać, dać dziecku czas.
2.Bycie z dzieckiem, wspólne spędzanie czasu – to jedno z najważniejszych zadań bycia rodzicem, którego nie zastąpi tablet, nowa zabawka, dodatkowe zajęcia. Idealnie, jeżeli ten czas spędzamy aktywnie, na sportowo. Ruch to łatwy sposób na rozładowanie napięcia emocjonalnego.
3.Modelowanie – dziecko patrzy na nas i uczy się.
4.Pomoc specjalisty – czasem jest tak, że rozmowa dziecka z obcym człowiekiem - specjalistą, pomorze w dokonaniu oceny czy konieczna jest dalsza interwencja. Korzystanie z takiej pomocy nie jest absolutnie przyznaniem się do słabości, to po prostu szukanie pomocy. My specjaliści jesteśmy do państwa dyspozycji podczas roku szkolnego.
Pomocą służy również Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krapkowicach tel. 774661263, Ośrodek środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży w Krapkowicach (rejestracja czynna codziennie w godzinach 8:00 - 14:00 pod numerem tel. 798867421), oraz telefony zaufania dla dorosłych i dzieci 116 111 oraz 800 12 12 12.
W sytuacjach kryzysowych związanych z zagrożeniem zdrowia psychicznego
proszę się kontaktować z Izbą przyjęć
Wojewódzkiego Specjalistycznego Zespołu Neuropsychiatrycznego im. św. Jadwigi
ul. Wodociągowa 4, 45-221 Opole
pod numerem telefonu 77 54 14 110 lub 111
Pedagog szkolny
mgr Koryna Konopka