W ciągu całego zeszłego tygodnia nasza szkoła uczestniczyła w akcji pod hasłem „Tydzień przeciwdziałania przemocy rówieśniczej”. W jego ramach odbywały się lekcje tematyczne, warsztaty, akcje edukacyjne i integracyjne, których celem było uwrażliwienie całej społeczności szkolnej na potrzebę wzajemnego szacunku i empatii.
Na szkolnym korytarzu stanęło Pudełko Życzliwości, do którego uczniowie mogli wrzucać kartki z pozdrowieniami i miłymi słowami, skierowanymi do wybranych przez siebie osób – kolegów i pracowników szkoły. Akcja ta pokazała, jak ważne jest bycie otwartym i serdecznym wobec innych. Inicjatywa uświadomiła uczestnikom, że nawet najmniejszy gest, uśmiech, miłe słowo czy pomocna dłoń mają ogromną wartość. Na tablicy, na pierwszym piętrze naszej szkoły, „wyrosło” wspaniałe, jesienne drzewo z kolorowymi liśćmi dobrych słów i pozytywnych myśli, którego celem było wzbudzenie takich uczuć jak nadzieja, otucha, wsparcie i radość. Drzewko to każdego dnia przypominało, jak ważne są wzajemna życzliwość, uśmiech, uprzejmość, pozytywne myślenie, docenianie siebie i innych.
Nauczyciele przeprowadzili lekcje o tematyce poświęconej Dylematom lojalności a przemocy rówieśniczej. Poruszano między innymi temat: "Z kim można porozmawiać o problemach?". Na tablicy interaktywnej wyświetlane były przykłady problemów współczesnej młodzieży. Uczniowie wskazywali, które z nich najczęściej ich dotykają. Dyskutowali, kto może pomóc rozwiązać dany problem. Jako przykłady uczniowie podawali problemy, które pojawiały się w ich klasie na przestrzeni kilku lat. Przypominali sobie, jak je wtedy rozwiązywali i zastanawiali się, czy dzisiaj rozwiązaliby je w podobny sposób. W czasie zajęć z języka polskiego dla obcokrajowców przeprowadzona została lekcja "Bądź kumplem - nie dokuczaj" - moje emocje, odczucia, reakcje. W czasie jej trwania uczniowie mieli okazję rozmawiać w języku polskim na temat swoich odczuć i reakcji związanych ze zjawiskiem dokuczania. Wspólnie z nauczycielem omówili czym jest dokuczanie, jak na nie reagować i dlaczego nie można dokuczać innym. Uczniowie rozmawiali również o konfliktach klasowych i szukali sposobów na ich rozwiązanie.
Uczniów klas siódmych odwiedził pan dzielnicowy, który rozmawiał z nimi na temat cyberprzemocy, jej skutków oraz o tym, co zrobić w razie jej doświadczenia. Poinformował również młodzież, jakie konsekwencje można ponieść za nękanie, zastraszanie lub poniżanie innej osoby przy użyciu narzędzi cyfrowych, takich jak Internet, komunikatory i telefony komórkowe. Uczniowie dowiedzieli się, że każda aktywność w sieci pozostawia ślad.
Dzieci z klas młodszych wykonywały kartki na Dzień Życzliwości. W czasie tego dnia dzieci obejrzały bajkę ”Jak krasnal Życzliwek wyruszył w świat”, na podstawie której omówiono czym jest życzliwość, dlaczego warto pielęgnować tę cechę i w jaki sposób okazywać ją innym. W czasie zajęć uczniowie słuchali opowiadania ,, Nowy" – omówili cechy głównego bohatera i wyjaśnili znaczenie słowa tolerancja. Przygotowano prezentację multimedialną,, Agresja i przemoc"- zdefiniowano pojęcia, przedstawiano różne sposoby rozwiązania sytuacji związanych z agresją i przemocą. Przeprowadzone zostały zajęcia na podstawie audiobuka „Opowiadanie o Tymku”. Dzieci wysłuchały opowiadania poruszającego temat przemocy i emocji z nią związanych, a następnie uczestniczyły w rozmowie na temat przeżyć bohatera. Na zakończenie akcji odbyły się warsztaty kulinarne z rodzicami - wykonywano kanapki i pieczono gofry. Zorganizowano wspólne śniadanie dzieci z rodzicami i nauczycielami. Tydzień zakończony został Dniem Doceniania – w tym dniu każdy uczeń otrzymał Dyplom za pozytywną cechę, jaka wyróżnia go spośród innych.
Pedagog szkolny mgr Koryna Konopka
ółczesnej młodzieży. Uczniowie wskazywali, które z nich najczęściej ich dotykają. Dyskutowali, kto może pomóc rozwiązać dany problem, tworzyli albumy klasowe za co lubię moją koleżankę lub kolegę, uczestniczyli w grach zespołowych oraz wspólnych zadaniach, które umożliwiły lepsze poznanie się i rozwijanie umiejętności współpracy. Na zajęciach komputerowych wykonywali plakaty promujące szacunek i dobre relacje między uczniami. Klasy siódme odwiedził pan dzielnicowy, który omówił cyberprzemoc oraz przemoc rówieśniczą i konsekwencje jakie można ponieść za te czyny w świetle prawa.
Klasy 1-3 również podejmowały działania między innymi dzieci wysłuchały "Opowiadanie o Tymku" poruszającego temat przemocy i emocji z nią związanych, a następnie uczestniczyły w rozmowie na temat przeżyć bohatera. Dzieci wykonały plakaty i rysunki „Stop przemocy” ilustrujące sprzeciw wobec przemocy oraz promujące wartości takie jak przyjaźń, zrozumienie i szacunek. Zajęcia przebiegały w atmosferze zaangażowania i otwartości. Uczniowie chętnie w nich uczestniczyli, wykazywali się dużą wrażliwością i dojrzałością w podejmowanych rozmowach i działaniach. Zorganizowane były warsztaty kulinarne zaproszono Rodziców do wspólnego przygotowania gofrów, kanapek i innych zdrowych przekąsek. Rodzice licznie i aktywnie uczestniczyli w warsztatach.
W czasie zajęć z języka polskiego dla obcokrajowców przeprowadzona została lekcja ""Bądź kumplem - nie dokuczaj" - moje emocje, odczucia, reakcje." W czasie jej trwania uczniowie mieli okazję rozmawiać w języku polskim na temat swoich odczuć i reakcji związanych ze zjawiskiem dokuczania. Wspólnie z nauczycielem omówili czym jest dokuczanie, jak na nie reagować i dlaczego nie można dokuczać innym. Poznali nazwy emocji w języku polskim, po czym ich zadaniem było przedstawienie ich za pomocą rysunków - dobierając odpowiednie kolory i obrazy.