Oddech to podstawowa i niezbędna do życia czynność fizjologiczna. Oddychamy przecież wszyscy – bez zbędnego zastanawiania się nad tym, bez uświadamiana sobie tego procesu. Oddychać, czyli żyć. Oddychać to też mówić i tutaj sprawa jest już znacznie bardziej skomplikowana. Tu liczy się nie tyle sam oddech, co sposób w jaki oddychamy, gdyż jest on ściśle związany z mówieniem. Wytwarzanie głosu i artykulacja głosek są możliwe dzięki strumieniowi wydychanego powietrza. Najwłaściwszy, fizjologiczny sposób oddychania to pobieranie powietrza drogą nosową. Gdy pojawia się większe zapotrzebowanie na tlen (także w czasie mówienia) częściowo oddychamy także poprzez usta. Jednak w czasie snu, zabawy, wykonywania codziennych czynności powinniśmy oddychać przez nos.
Ciągłe oddychanie drogą ustną ma bardzo niekorzystny wpływ na wymowę. Przede wszystkim utrudnia pionizację języka, czyli umiejętność unoszenia i utrzymywania języka na wałku dziąsłowym (umiejętność ta jest niezbędna do artykulacji głosek szumiących, l, r).
Przyczyny oddychania przez usta są różnorodne. Najczęstsze to:
- przerost trzeciego migdałka
- skrzywienie przegrody nosowej
- częste i nawracające infekcje dróg oddechowych
Oprócz odpowiedniego toru oddechowego niezwykle istotne jest prawidłowe gospodarowanie powietrzem, czyli dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi. Istotne jest zatem aby wdech, jak i wydech przebiegały we właściwy sposób. Spłycony wdech, skrócona faza wydechowa, a także złe gospodarowanie powietrzem skutkuje trudnościami w mówieniu.
Niewątpliwie zatem dobre, prawidłowe oddychanie wpływa znacząco na właściwe mówienie. Dziecko oddychające w sposób nieprawidłowy może borykać się z:
- infekcjami dróg oddechowych
- słabym dotlenieniem organizmu i ograniczoną pojemnością płuc
- wadami wymowy, związanymi z brakiem pionizacji języka
- zaburzeniami płynności mowy
- wadami zgryzu
- wiotkimi mięśniami aparatu artykulacyjnego (wargi, policzki, żwacze).
Ćwiczenia oddechowe są w logopedii bazą i fundamentem wszelkich pozostałych działań. Bardzo istotna jest częstość i systematyczność w ich wykonywaniu. Mają one na celu:
- zwiększenie pojemności płuc i lepsze dotlenienie organizmu
- prawidłowe ukształtowanie aparatu artykulacyjnego
- zapobieganie i niwelowanie wad wymowy
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego
- pogłębienie oddechu
- wydłużenie fazy wydechowej, odróżnianie fazy wdechu od wydechu
- dostosowanie, zsynchronizowanie wydechu z długością wypowiedzi
- poprawę napięcia mięśni biorących udział w oddychaniu
- wzmocnienie i ustabilizowanie głosu.
W stosowaniu ćwiczeń oddechowych ważna jest systematyczność i wykonywanie ich w przewietrzonym, natlenionym pomieszczeniu. Nie powinno się ćwiczyć z dzieckiem przeziębionym, zmagającym się z infekcją. Ćwiczenia powinny być niezbyt długie, lepiej częstsze krótkie serie.
Warto zatem zwrócić uwagę na sposób w jaki oddychają nasze dzieci i w razie potrzeby skontaktować się ze specjalistą, w celu ustalenia dalszego postępowania. Ćwiczenia niejednokrotnie można wykonywać w formie zabawy tak, by nie były one dla dziecka zbyt obciążające. Rola rodzica w tym względzie jest kluczowa – to Rodzic ma możliwość codziennego wykonywania z dzieckiem ćwiczeń i motywowania pociechy do systematycznej pracy.
Zatem oddychaj prawidłowo – to takie proste.
Magdalena Lazarowska