– pod takim hasłem po raz trzynasty odbył się Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. W wydarzeniu uczestniczą szkoły z różnych stron świata. Uczniowie naszej placówki po raz kolejny wzięli udział w kampanii i – jak zapowiadają – nie po raz ostatni.

Akcja jest świetną okazją do nadrobienia „tabliczkowych” zaległości. Znajomość tabliczki mnożenia sprawdzano w niecodzienny sposób, bowiem egzaminatorami byli nie tylko nauczyciele, ale również uczniowie. To oni częstowali znawców mnożenia słodkościami z ciekawymi, inspirującymi, jednym słowem – wartymi uwagi – cytatami. Uczniowie klasy VIIA oraz VIIB odpytali pracowników naszej szkoły ze znajomości tabliczki mnożenia. Sporo z nich uzyskało tytuł:

MT EXPERTA  tabliczki mnożenia. GRATULUJEMY!

Dziękujemy za aktywną i pożyteczną akcję.

Nauczyciele matematyki

Strefa Czytania w szkolnej bibliotece cieszy się wśród uczniów zainteresowaniem. Dzieci
w czasie przerw przychodzą tutaj, aby w ciszy poczytać ulubione książki. Niedawno biblioteka została wyposażona w nowy, puszysty dywan, poduszki i pufy, tworząc strefę relaksu.

mgr Beata Kulig

W czwartek, 23 listopada uczniowie kl. 3 b odwiedzili w Kopalni Górażdże "białych" górników. Zostali powitani przez pracowników, dzięki którym mogli zobaczyć specjalistyczny sprzęt (wozidła, koparki) wykorzystywany w codziennej pracy. Następnie dzieci przedstawiły swój program artystyczny, przygotowany z okazji zbliżającego się Dnia Górnika. Zaprezentowały: wiersze, traktujące o górnikach i ich patronce - św. Barbarze – piosenki oraz taniec. Na zakończenie uczniowie złożyli pracownikom życzenia i zagrali na fletach "Sto lat". Występ bardzo się podobał, a młodzi artyści w podziękowaniu otrzymali torbę słodyczy.

E. Sadowska-Spranzel


Nasza szkoła dołączyła do projektu EduNav, którego celem jest pomoc w rozwijaniu umiejętności matematycznych dzieci i młodzieży. Do 8 grudnia uczniowie poszczególnych klas będą brali udział w internetowym badaniu, które ma pomóc w ustaleniu, co sprawia, że nauka matematyki części osób przychodzi z łatwością, a od innych wymaga znacznie większego zaangażowania.

Eksperci projektu EduNav, powołując się na wcześniejsze badania, wskazują, że aż 75 proc. przedszkolaków ma zadatki uzdolnień matematycznych, czyli takich cech umysłu, które umożliwiają osiąganie bardzo dobrych wyników w naukach ścisłych. Wpływ na przebieg edukacji matematycznej ma jednak wiele czynników, w tym utrwalany przez starsze pokolenia stereotyp, że matematyka jest przedmiotem trudnym.

- Wiedza o postawach uczniów i rodziców, którą zdobywamy dzięki Ogólnopolskiemu Badaniu Postrzegania Matematyki, jest bardzo ważnym elementem wdrażania zmian w skutecznym nauczaniu przedmiotów ścisłych. Dzięki analizie odpowiedzi, stworzymy raport, który może zmienić sposób myślenia o nauczaniu matematyki. Bardzo liczymy na to, że ta wiedza pomoże w przyszłości w ewaluacji metod edukacyjnych na wszystkich etapach kształcenia - mówi Wojciech Majeran z projektu EduNav.

To, jak takie stereotypy wpływają na naszą zdolność uczenia się, obrazuje badanie 3M State of Science Index 2022. Aż 30 proc. osób zapytanych, co przeszkodziło w ich karierze w obszarze nauk ścisłych, odpowiedziało, że brak wiary w poziom własnej inteligencji.

Aby pomóc dzieciom we właściwym rozwoju, konieczna jest zmiana sposobu myślenia o nauce, dostosowanie metod nauczania do dzisiejszych realiów, a także indywidualnych potrzeb uczniów. W ten sposób badacze chcą sprawić, że matematyka stanie się pozytywnie kojarzonym przedmiotem szkolnym, a uczniowe znacznie częściej będą wybierać dalszy rozwój w obszarze nauk ścisłych.

Nauczyciele matematyki

 

Listopad to wyjątkowy miesiąc, w którym ludzie na całym świecie skupiają się na pamięci o zmarłych. To czas refleksji, zadumy i hołdu dla tych, którzy odeszli. W polskiej tradycji listopad ma szczególne znaczenie, gdyż jest dedykowany modlitwom za dusze zmarłych, a cmentarze stają się miejscem skupienia i zadumy.

W Gogolinie, malowniczej miejscowości z bogatą historią, listopad nabiera jeszcze głębszego znaczenia, zwłaszcza gdy mówimy o pamięci ofiar powstania - o tych, którzy zginęli w walkach o wolność.

Uczniowie z naszej szkoły w tym szczególnym miesiącu pamiętają i troszczą się o zbiorową mogiłę 24 Powstańców. Pamiętają również o Siostrze Angelii Malinowskiej, która uczyła w naszej szkole. Pamiętają o jej oddaniu, dobroci i posłudze.

Listopad w Gogolinie to nie tylko czas smutku, ale także refleksji nad historią, dzięki której kształtuje się tożsamość lokalnej społeczności. To miesiąc, który skłania do zadumy nad przeszłością, ale również inspiruje do działania na rzecz wspólnoty i pamięci o tych, którzy poświęcili życie dla dobra innych.

Barbara Mocia

31 października uczniowie klasy 1a wraz z opiekunami wyruszyli na kolejną wyprawę. Była to pierwsza klasowa podróż pociągiem, a dla niektórych pierwszaków pierwszy przejazd kolejowy w życiu. Celem było Muzeum Śląska Opolskiego.
Tam dziewczęta i chłopcy mieli możliwość podziwiania wystawy z obrazami. Następnym punktem programu były warsztaty pt. „Jesienny worek na skarby”. Dzieci otrzymały białe worki, mazaki i kredki, którymi mogły zaprojektować swoje dzieła. Pomysłów było mnóstwo. Pierwszoklasiści najczęściej rysowali jesienny krajobraz oraz Plastusia, bohatera książki pt. „Plastusiowy pamiętnik”. Może dlatego, że po przeczytaniu lektury dzieci zaprzyjaźniły się z plastelinowym stworkiem.
Następnie uczniowie wybrali się do sali zabaw „Bajkowy Labirynt”, aby spędzić aktywnie czas na grach i zabawach ruchowych.
Po takim wysiłku należał się obiad. Dziewczęta i chłopcy mogli wykorzystać umiejętności praktyczne i kupić sobie posiłek w strefie jedzenia. Trzeba przyznać, że wszyscy doskonale operują pieniędzmi i wiedzą, jak się zamawia jedzenie.
Pierwsza podróż pociągiem była niecodzienną przygodą. Każdy pierwszak z klasy a zna zasady i dobrze się ma!

M. Grochla-Czingon

W dniu 13 listopada uczniowie klasy 7b i 8a zaprosili całą szkolną społeczność na uroczystą akademię z okazji 105 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Wraz z wychowawcami – panią Renatą Chmurą i panią Anną Feilert oraz nauczycielem muzyki – panem Łukaszem Mandolą przygotowali oni artystyczno-muzyczną podróż w czasy zaborów, walk o niepodległość oraz odzyskania niepodległości. Wszyscy uczniowie z zapałem śpiewali pieśni patriotyczne, m.in. „Piechotę” i „Pierwszą brygadę” oraz słuchali wierszy polskich poetów, mówiące o ojczyźnie. Akademię uświetnił także solowy występ naszej uczennicy Magdaleny Bęben, która brawurowo zaśpiewała piosenkę „Biały krzyż” oraz taniec z szarfami uczennic klasy 4a pod opieką pani Barbary Wieczorek. To była niezapomniana uroczystość, która przypomniała wszystkim, czym jest wolna Polska oraz miłość do ojczyzny.

mgr Anna Feilert

W dniu 13 listopada,  w czasie uroczystego apelu, nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu literacko-plastycznego " Drzwi do książki ".

Celem tego pomysłu było zachęcenie uczniów do przeczytania książek  zarekomendowanych przez poszczególne oddziały, na drzwiach swoich klas. Trzeba przyznać, że niektóre propozycje okazały się bardzo pomysłowe. Jury, w składzie: Panie Koryna Konopka i Beata Kulig doceniły również estetykę wykonania oraz samodzielny wkład pracy uczniów.

Oto zwycięzcy w kategorii klas I - III:

  • 1.Klasa I A i kl. II A
  • 2.Klasa II B 
  • 3.Klasa III B

Kategoria klas IV - VIII:

  • 1.Klasa VII A
  • 2.Klasa VI A
  • 3.Klasa V B

 Klasy, które stanęły na podium, zostały nagrodzone pamiątkowymi dyplomami i książkami oraz oklaskami że strony całej szkolnej społeczności. 

Organizator konkursu

mgr Beata Kulig

Hydropolis i Ogród Botaniczny

Każda wycieczka szkolna to nie tylko doskonała okazja do nauki, ale również do tworzenia wspomnień na całe życie. Wyjazd klasy 6 a oraz 6 b naszej szkoły nie był wyjątkiem. Wybraliśmy się na wyjątkową przygodę do Wrocławia, aby odkryć sekrety wodnego świata w Hydropolis i odkryć uroki natury w Ogródku Botanicznym.

Nasza wycieczka rozpoczęła się w tajemniczym miejscu nazwanym Hydropolis, które można określić jako prawdziwą oazę wiedzy o wodzie. Od samego wejścia zostaliśmy porwani w fascynujący świat H2O. Wnętrze Hydropolis zostało zaprojektowane w sposób, który przypomina nam podwodny świat, z rozmaitymi wystawami i interaktywnymi prezentacjami.

Przygoda w Hydropolis to także spotkanie z wodnymi stworzeniami. W specjalnych akwariach mogliśmy podziwiać różnorodność ryb i innych organizmów wodnych, dowiedzieć się o ich życiu i zwyczajach. To była prawdziwa uczta dla miłośników przyrody!

Zwiedzanie w Hydropolis ukończyliśmy warsztatami interaktywnymi. To rozwiązanie, dzięki któremu uczniowie odkryli związane z wodą zjawiska z pogranicza biologii, geografii, fizyki i chemii, zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej.

Po fascynującej wyprawie do Hydropolis przyszedł czas na chwilę spokoju i harmonii w Ogródku Botanicznym we Wrocławiu. Ten uroczy zakątek natury jest prawdziwym rajem dla miłośników roślin i piękna natury. W Ogrodzie Botanicznym mieliśmy okazję odkryć różnorodność roślin, drzew i kwiatów. Spacerując po malowniczych alejkach, widzieliśmy egzotyczne gatunki z całego świata.

Wycieczka do Wrocławia była niezapomnianym doświadczeniem dla klas 6. Mogliśmy łączyć naukę i zabawę, odkrywając tajemnice wody i piękno natury. To była doskonała okazja do budowania naszej wiedzy i rozwijania pasji do nauki.

Barbara Mocia